5 tipov pre kultúrne centrá, ako komunikovať na sociálnych sieťach
Marketér Bohdan Fedor z kreatívneho štúdia Folk & Milk radí, ako čo najlepšie využiť potenciál Facebooku či Instagramu.
1. Plánujte
Nepostujte príspevky reaktívne v štýle, čo týždeň dal. Obsah si systematicky plánujte. Mal by kopírovať základný biznisový aj PR cieľ občianskeho združenia či kultúrneho centra.
Majte dva základné ciele:
- dať o sebe vedieť – kto ste a čo robíte,
- prilákať ľudí na vaše podujatia.
Ako na to?
Vytvorte si mesačný plán: Koľko príspevkov bude sledovať cieľ A, teda budovanie povedomia o vás? Koľko zas bude sledovať cieľ B, teda návštevnosť?
Koľko postov však dávať za týždeň? Každé kultúrno-kreatívne centrum (KKC) má iný výtlak a frekvenciu akcií. Ak usporiadate jednu akciu týždenne, mali by ste dať za ten týždeň von aspoň dva statusy – jeden promujúci samotnú akciu, druhý na budovanie značky.
Budovanie značky je dôležité, nezabúdajte naň. Promujte svoje KKC ako miesto pre kultúru vo vašom regióne a opakujte to hoci aj tisíckrát za rok. Váš týždenný plán príspevkov by teda mohol vyzerať napríklad takto:
- Promo podujatia, „backstage“, zabávajúci sa ľudia, fotky po koncerte, kapela. Príspevky o akciách by sa nemali končiť ich oznámením. Okolo jedného podujatia viete urobiť aj 2-3 statusy.
- Niečo „z kuchyne“ KKC (rekonštruujeme, niečo sa udialo, nový človek v tíme, napísali o nás).
2. Sledujte, čo funguje
Pozrite sa na to, čo u vás – ale aj u iných – v minulosti fungovalo a čo nie. Skúste si zo spätného pohľadu osvojiť princípy, ktoré sa ukázali byť nápomocné.
Napríklad si rozdeľte príspevky na tri skupiny:
- Príspevky so slabým výtlakom. Ak takýto príspevok nemá špeciálnu emočnú väzbu k vášmu KKC, viac ho nedávajte.
- Príspevky, ktoré mali priemerný výtlak. Porovnajte ich s konkurenciou a pozrite sa na to, čo môžete robiť lepšie.
- Príspevky, ktoré fungujú na 100 percent. Na tento typ príspevkov sa zamerajte a zaraďte ich do mesačného plánu ako „povinnú jazdu“.
3. Budujte si vlastné publikum
Mnohí plánovači reklamy nechávajú výber publika na Facebooku, je to však chyba.
Ak promujete regionálnu kultúru a aktivity, je dôležité konkrétne miesto a konkrétni ľudia. Vyskladajte si preto svoju základnú cieľovú skupinu sami – vyfiltrujte si ju podľa lokality, veku či záujmov.
Zo sto tisícovej všeobecnej skupiny sa razom dostanete k pár tisícom „vašich“ ľudí. Takáto reklama je omnoho efektívnejšia. Má omnoho väčší dopad investovať 20 eur na 10-tisícové publikum, než ich minúť na 100-tisícové publikum.
4. Stanovte si mesačný cieľ
Dajte si cieľ, koľko ľudí chcete osloviť za mesiac. Predstavte si ho ako strechu, pod ktorou sú schované jednotlivé príspevky a kampane.
Ak ste si povedali, že príspevkami oslovíte 20-tisíc Bardejovčanov a tento cieľ ste dosiahli, nevadí, ak bol niektorý status slabší a iný výkonnejší. Nesledujte príspevky jednotlivo ale ako mesačný celok.
Pri správnom nastavení publika sa niektorý z príspevkov zobrazí vašej cieľovej skupine aspoň raz za mesiac. Je pritom jedno, s ktorým príspevkom sa vám to podarí.
5. Využívajte správne kanály
Nie je jedno, aký status kam dávate. Prispôsobte charakter vašich príspevkov typu sociálnej siete a využite jej silné stránky.
Na Facebooku je zastúpená takmer celá populácia Slovenska, Instagram má zasa mladšie publikum. Zistite si, aká veková skupina reaguje na vaše príspevky na Facebooku a aká na Instagrame. Podľa toho si nastavte logiku postov a ich jazyk.
To isté posolstvo viete vašim publikám povedať rôznymi spôsobmi. Instagram je viac vizuálny – kľúčová je dobrá fotka, GIF-ko či populárne „reelsy“. Na Facebooku stačí dobrý popis a fotka. Aby ste sa trafili do jazyka a obrazu, musíte poznať svoje publikum.
Extra tip: Myšlienka spájania
Spájanie síl nie je len všeobecne prospešné pre spoločnosť, má aj svoje finančné racio. Ak sú si kultúrno-komunitné centrá či organizácie prirodzene blízke – či už hodnotovo alebo vďaka osobným väzbám –, môžu si efektívne pomáhať. Napríklad si vzájomne zozdieľajú obsah. Zväčší sa im tak základňa fanúšikov a zvýši zásah.