Magazín

Učiteľ, ktorý v Ždani založil kapelu pre deti z chudobného prostredia

Andrej Klobušník – slovenský „Jack Black“ vedie na základnej škole v Ždani hudobnú kapelu.

Andrej Klobušník
Lucia Matejová
Lucia Matejová
29. októbra 2023

„Naše školstvo je veľmi jednostranné. Hodnotí sa iba malý set zručností, ktoré by žiaci mali dosahovať. Pritom keď dieťa nemá práve tieto zručnosti, neznamená to, že nemá žiadne iné. Som preto veľmi rád, že môžem deťom, ktoré možno nevynikajú v matematike alebo v dejepise, dať možnosť objavovať ich talent inde.“

Andrej sa tento rok zapojil do dvojročného programu Teach Next. Občianske združenie Manageria sa ním snaží meniť vzdelávanie na Slovensku. Posiela ľudí s potenciálom učiť do lokalít, kde žijú deti zo znevýhodneného prostredia. Andrej sa takto dostal na základnú školu v obci Ždaňa, ktorá leží asi 20 kilometrov od Košíc.

Predtým pracoval pre Centrum regionálneho rozvoja ETP, mentoroval tínedžerov na Luníku IX a doučoval deti v Rokycanoch, dedine pri Prešove.

„Program Teach Next je síce len dvojročný, no rád by som tam zostal dlhšie. Keďže som sa stal triednym učiteľom piatakov, mojím hlavným cieľom je dostať ich do deviatej triedy, aby úspešne ukončili povinnú školskú dochádzku a dostali sa na stredné školy podľa svojho výberu,“ opisuje.

Už na Luníku IX sa snažil viesť kapelu pre hudobne nadané deti a keďže s ňou mali úspech, rozhodol sa založiť niečo podobné aj v Ždani. Zverejnil oznam, že na škole otvárajú hudobný krúžok a kto chce, môže sa doň zapísať. Najprv sa do krúžku nahlásila veľká časť žiakov druhého stupňa, časom však ako pevný základ zostalo pätnásť detí.

„Krúžok býva v piatok v poobedných hodinách, už preto som nečakal až takýto záujem, no veľmi ma teší. Spolu k nám chodí štrnásť chlapcov a jedno dievča – naša speváčka a riadna hviezda. Štyria zo spomenutých chlapcov sú veľmi šikovní. Oni už môžu trénovať sami a ja sa venujem zvyšku členov,“ vysvetľuje učiteľ, ktorý hudbu síce neštudoval, no patrí medzi jeho najväčšie záľuby.

Veľa žiakov v Ždani je zo sociálne slabšieho prostredia a hoci ich to odjakživa ťahalo k muzike, nemali príležitosť učiť sa niekde hru na hudobný nástroj. Andrej preto priniesol vlastné nástroje, rozbehol finančnú zbierku a za príspevky kúpil gitarové kombo a bicie. Reproduktor a mikrofóny požičala škola. Stále im však chýba kopec vecí, ako napríklad mix, káble či stojany. Prial by si, aby každé z detí malo svoj hudobný nástroj, keďže teraz si ich medzi sebou požičiavajú.

„Fungujeme necelý mesiac, takže nechcem veľmi mudrovať o budúcnosti. Ku všetkému pristupujem s pokorou, no rád by som deti po čase zobral aj na súťaže. Aspoň tých štyroch najšikovnejších chlapcov, v ktorých vidím veľký potenciál. Už sa u nás konali dva koncerty a dopadli nad moje očakávania,“ hovorí.

Aj keď je na koordináciu detí sám, nezaťažuje ho to. Naopak, má pocit, že jeho vzťah so žiakmi je viac kamarátsky než formálny, ako to často býva medzi učiteľom a triedou. Určite k tomu prispieva, že Andrej sa s deťmi veľa rozpráva, ukazuje im, v čom sú dobrí a pomáha im rozvíjať ich talenty. On sám cíti, že si u nich získal prirodzený rešpekt.

„Napríklad traja zo spomenutých chlapcov, ktorí sú síce hudobne najšikovnejší, sú trochu flákači. Už druhý októbrový týždeň neprišli do školy, no v piatok sa dovalili na skúšku kapely. Snažil som sa im dohovoriť, že treba chodiť aj na hodiny, inak v kapele môžu skončiť. A oplatilo sa.“

Andrejovi žiaci veľakrát pochádzajú z chudobných pomerov. Rodičia väčšinou počúvajú, že ich syn či dcéra sú problémoví a majú medzery v učení. „Sú, samozrejme, veľmi hrdí, keď odo mňa počujú, že ich dieťa v niečom aj vyniká.“

Fungovanie Andrejovej kapely môžete podporiť príspevkom na účet občianskeho združenia RZ ZŠ Ždaňa: SK38 0900 0000 0000 8920 2847, BIC: GIBASKBX. Do správy pre prijímateľa je potrebné napísať slovo „dar".

Páči sa vám, čo robíme? Podporte nás sumou jednej kávy či obeda, pomôžete nám tým pokračovať v aktivitách.

Séria malých-veľkých príbehov pripomína, že i zdanlivo drobné a často prehliadané aktivity posúvajú našu krajinu k lepšiemu.