Politológovia, ktorí školám ukazujú, že učiť sa dá nielen čítaním príručiek, ale aj hraním hier
Veronika Golianová a Jakub Žaludko založili hernú platformu Impact Games. Veria, že ich mobilné hry budú mať na študentov pozitívny spoločenský dopad.
„Na Slovensku sa globálne vzdelávanie učí najmä pomocou príručiek a manuálov. Rozprávali sme sa o tom, že by sa to dalo robiť aj interaktívnejšie – napríklad cez mobilné hry. Nikto sa tu tomu nevenoval, tak sme začali my a založili platformu Impact Games.“
Veronika aj Jakub sa kedysi venovali globálnemu vzdelávaniu v mimovládnych organizáciách. Obaja v nich však videli priestor na zlepšenie. Chceli nahradiť papierové príručky či manuály niečím zábavnejším. Rozhodli sa preto, že na slovenské školy prinesú vyučovanie pomocou mobilných hier.
Nie však takých, aké ľudia bežne hrávajú. Ich zámerom bolo priniesť hry, ktoré žiakov naučia kritickejšie myslieť, ukážu im, ako funguje imunitný systém alebo podporia inklúziu v spoločnosti.
„Začínali sme s tímom zo vzdelávacieho programu Butterfly Effect, s ktorými sme vytvorili našu úplnú prvotinu – hru Aaronova dilema. Mladému chlapcovi utekajúcemu pred vojnou v nej pomáhate rozhodovať sa v ťažkých životných situáciách,“ spomína si dvojica.
V súčasnosti je ich v tíme desať a ďalších päť členov pribudne čoskoro. Veronika s Jakubom majú pod palcom najmä manažment, komunikáciu, strategické a produkčné veci, či rozvoj platformy. Za zvyšok sú zodpovedné developerské tímy, ktoré pracujú na konkrétnych hrách.
„Nie sme tematicky vyhradení. Zbierame podnety od učiteľov a snažíme sa reagovať na aktuálnu situáciu na Slovensku. Napríklad hru Bunky v akcii, ktorá je o imunite a procesoch ľudského tela, sme vytvorili počas pandémie. Alebo máme hru ku kritickému mysleniu Follow me, pri ktorej odhaľujete hoaxy. Tú sme vytvorili, keď na Slovensku rapídne narástol počet dezinformačných portálov,“ vysvetľuje Veronika.
Základné a stredné školy oslovujú cez maily, v ktorých ponúkajú workshopy a webináre. Ak vedenie súhlasí, ľudia z Impact Games im predstavia, čomu sa venujú a ako môžu učitelia využívať ich produkty počas vyučovania.
Na konci workshopu sa školitelia vždy spýtajú, kto by si to chcel skúsiť. Väčšinou sa prihlásia dvaja-traja učitelia a dohodnú sa s lektormi, kedy prídu demonštrovať hry žiakom na hodine.
„Tam získavame nápady na ďalšiu tvorbu. Pretože niekto chce niečo s geografiou, iní zase matematiku a fyziku. Aktuálne potreby zisťujeme aj od vyučujúcich a žiakov,“ hovorí Jakub.
Počas práce sa stretávajú s učiteľmi, ktorí sú z ich hier nadšení, no aj s takými, ktorí s technológiami veľa skúseností nemajú. Preto je podľa nich dobré, aby sa úvodnej prezentácii zúčastnilo čo najviac ľudí z učiteľského zboru. Mladší učitelia to potom vedia dovysvetliť svojim starším kolegom.
„Fungujeme na celom Slovensku. V januári chystáme ,tour de východ´, kde máme viacero záujemcov. Niekedy sa nám stáva, že nás škola odmietne, lebo nemajú dobré technické vybavenie. To však nie je až taký problém, naše hry sú funkčné aj na telefónoch, a tie už majú všetky decká vo vrecku.“
Po absolvovaní kolečka na východe ich v novom roku čaká vizuálna premena hráčskej platformy gamifactory.eu. Keďže sú ich hry dostupné vo viacerých jazykoch, chcú okrem slovenského trhu pôsobiť aj na tom európskom.
„Už teraz máme partnerov aj z iných krajín, napríklad Slovinska či Rumunska. Najbližšie sa chystáme na Česko a Poľsko, no najprv sa musíme poriadne zastabilizovať doma,“ uzatvárajú Veronika s Jakubom.