Komunita, ktorá dobíja Zemi baterky
Čapovaná drogéria aj útulok pre nepotrebné veci. Bystriňáci z trnavskej Baterkárne našli spôsob, ako pomôcť druhým aj planéte.
„Pamätám si to úplne presne,“ hovorí Simona Hlaváčová o momente, kedy vznikla Baterkáreň. „S Janou Rehákovou sme sa k tomuto nápadu stretli 5. januára 2019 pri víne. Boli sme si blízke už na strednej škole a ta láska ostala v našich,“ smeje sa.
Pár týždňov predtým Simona dočasne zatvorila e-shopy, ktoré prevádzkovala. „Videla som to obrovské množstvo zbytočností, ktoré musí mať malý e-shop. Bola som súčasťou niečoho, o čom som si nemyslela, že to funguje správne. A povedala som si, že to chcem robiť inak - ekologickejšie a udržateľnejšie.“
Na začiatku bola káva
Kým dvojica získala pre svoj nápad vlastný priestor, organizovala podujatia všelikde po Trnave. Napríklad Barter market, na ktorom mohli ľudia podarovať nepotrebné oblečenie alebo ho vymeniť za čosi iné. Postupne ich prichádzali stovky.
„Takto sme začali pripravovať výmenné trhy či prednášky a naťahovať na seba dobrovoľníkov aj aktivistov,“ spomína si Simona. Keď si potom povedali, že chcú vlastné štyri steny, trvalo ďalších osem mesiacov, kým vymysleli, ako to tam bude vyzerať.
„Išli sme si zariadiť prevádzku, mal to byť kaviarenský kútik. Ale keďže sme chceli, aby prežila a bola udržateľná, mala by niečo predávať – tak sme sa pustili do čapovanej drogérie. A takto sme to postupne vystavali.“
Druhú šancu už dostala tona vecí
Dnes je z Baterkárne komunitno-obchodný priestor. V jednej časti je malá predajňa, kam si ľudia môžu prísť s vlastným obalom po prírodnú kozmetiku alebo izbové kvety. V druhej časti zas nájdu re-use centrum.
Ak doň prinesú nepotrebné veci, Simona s Janou im nájdu druhý domov. Organizujú týždeň hračiek či detských vecí, posielajú oblečenie neziskovkám, ľuďom bez domova aj rodinám zasiahnutým pandémiou.
Alebo naopak, ak sa návštevníkovi v centre niečo zapáči, môže tomu dať druhú šancu on sám. Takto sa Baterkárni podarilo zachrániť už viac ako tonu vecí na vyhodenie.
Popri tom Baterkáreň ponúka návštevníkom „swapy“ kníh či kurzy výroby voskových obrúskov a mydiel. „Spojili sa tu naše služby, vzdelávacie aktivity aj podujatia,“ vysvetľuje Simona. „Sme rozkročení široko. Dáva nám totiž zmysel, aby si u nás našiel niečo každý.“
Komunita nielen pre mladé mamičky
Hovorí, že netvoria iba prevádzku ale komunitu. „Podniky majú vznikať s ľuďmi a pre ľudí. Takým spôsobom sa snažíme predávať, komunikovať aj vytvárať program“.
Simona hovorí, že k nim chodia najmä ženy, mladé mamičky. Ale nielen – zastavia sa aj mladí ľudia a študenti vysokých škôl.
Smeje sa, že medzičasom sa pôvodná myšlienka obrátila. Nie sú kaviareň, ktorá predáva drogériu, ale skôr drogéria s kaviarenským kútikom.
„Projekt ‘Bystriny – sieť aktívnych občanov’ je podporený z programu ACF – Slovakia, ktorý je financovaný z Finančného mechanizmu EHP 2014-2021. Správcom programu je Nadácia Ekopolis v partnerstve s Nadáciou otvorenej spoločnosti Bratislava a Karpatskou nadáciou“.